Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

Kansallismuseo saapuu kylään Sarkaan

23 marraskuun @ 10:00 - 24 marraskuun @ 17:00

Marraskuun Sarka-sunnuntaita vietetään kahden päivän ajan, sillä Kansallismuseo saapuu kylään Loimaalle ja Sarka-museoon. Vierailun aikana Kansallismuseo tuo nähtäville läpileikkauksen kansalliskokoelmiemme rakastetuimmista klassikoista.

Viikonlopun aikana voit nähdä Sarka-museossa muun muassa Urho Kekkosen silmälasit, Halikon aarteen sekä Edvard ”Eetu” Iston kuuluisan Hyökkäys-maalauksen vuodelta 1899. Paikan päällä on mahdollista kuulla Suomen kansallismuseon ammattilaisia, ja keskustella museon asiantuntijoiden, tutkijan ja konservaattorin kanssa.

”Haluamme, että mahdollisimman moni voi tutustua kansalliskokoelmiemme huippuesineisiin ja kokea palan Kansallismuseota”, yleisösuhdepäällikkö Hanna Forssell Suomen kansallismuseosta kertoo.

Kansallismuseo vierailee eri puolilla Suomea eri kohteissa oman peruskorjaus- ja lisärakentamishankkeen aikana, jolloin museo on suljettuna. Museokyläilyt Kansallismuseo aloitti viime keväänä Tornionlaakson museosta, jossa kahden päivän aikana vieraili ennätykselliset 2400 kävijää.

”Mukanamme ovat ne esineet, joiden edessä kävijät Kansallismuseossa pysähtyvät yhä uudelleen ja jotka herättävät suuriakin tunteita”, Forssell sanoo. Mukaan valikoitavat esineet voivat vaihdella hieman museoiden toiveiden mukaan. Sarkaan saadaankin Kansallismuseon kokoelmista näytille myös erityinen palanen loimaalaista historiaa.

Kansallismuseo saapuu kylään Suomen maatalousmuseo Sarkaan 23.-24.11.
Tapahtumapäivinä kaikkiin museon näyttelyihin on vapaa sisäänpääsy!

Tiedot

Alkaa: