heinä

SATAKUNTA:

Hinnerjoen kotiseutumuseo
12.7. klo 18 alkaen Räsymattopiknik

Museon nurmella järjestettävä kesäinen pikniktapahtuma. Saavu paikalle omien eväiden ja räsymaton kanssa. Jos sille päälle satut, voit esittää tapahtumassa jotakin, mutta järjestäjilläkin saattaa olla illalle jotain pientä ohjelmaa. Lämpimästi tervetuloa!

Museon kotisivuihin voit tutustua täältä.

UUSIMAA:

Finbygrändin maatalousmuseo – Lantbruksmuseet i Finbygränd
14.7. klo 13-17 Kirpputori museolla – 14.7. kl 13-17 Loppis i museet

Myyntipaikka on osallistujille ilmainen! Myyntipaikan saat varattua soittamalla numeroon 0400 991507. Muista tuoda myös myyntipöytä tilaisuutta varten.

Om du vill sälja tag med eget bord, platsen är gratis.
Anmäl dig 0400 991507

Tutustu museon kotisivuihin täältä.
Se museets hemsidorna här.

VARSINAIS-SUOMI:

Silliperinnemuseo Dikseli
13.7. klo 19 alkaen Evin karaokeparatiisi Röölän Lavalla
Eeva-Riitta Salmelin karaoke Röölän lavalla. Tämä Evin karaoke saattaa olla joillekin tv:stä tuttu Ylen palkitusta dokumentista Karaokeparatiisi.
Tilaisuuteen on vapaa pääsy! Sateen sattuessa tapahtuma siirtyy Dikselin Näyttämölle.

Tutustu Dikseliin Röölän sivustolta.

Suomen maatalousmuseo Sarka
10.7. klo 13-17 Paalit maaliin tapahtuma museon piha-alueella
Iloisessa tapahtumassa osallistujat pääsevät koristelemaan ”traktorin munia” iloisessa tunnelmassa. Paaleja voi maalata klo 13-17 museon piha-alueella. Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja maalit saa käyttöön museolta. Osallistujille on tarjolla janojuomaksi mehua.

Tapahtuma järjestetään osana Suomen kuvataiteen päivää. Yhteistyössä ovat mukana Loimaan kaupunki ja MTK Loimaa. Tapahtumapäivänä museon ravintolassa lounas on tarjolla klo 15 saakka.
Tervetuloa viihtymään kaikenikäiset taiteilijat!
Lisää Suomen maatalousmuseo Sarasta voit lukea täältä.

heinä

Heinäkuun ajan ilmaisia yleisöopastuksia museoraittikohteissa

Nyt huomio kaikki historiasta ja historian elävöittämisestä kiinnostuneet! Tiesitkö että monet Museoraittiverkoston kohteista tarjoavat erilaisia ilmaisia yleisöopastuksia kesän aikana? Onkin siis aika suunnata lomalla hetkeksi museoihin viihtymään lomanratoksi vaikka yksin tai koko perheen voimin. Tarjolla on monenlaista nähtävää, koettavaa (ja etenkin kuultavaa) eri puolilla Suomea!

Jalasjärven museo
Kesäkeskiviikkoisin museolla on maksuttomia yleisöopastuksia. Roolipastuskierrokset  lähtevät noin tunnin välein alkaen klo 12.30. Opastuksen aikana pääsetkäymään Raholammin talossa, kyläkaupassa ja Köykkä-Wentelän tuvassa. Opastuksia järjestetään joka viikko 7.8. saakka.

Lisäksi keskiviikkoisin museolla on maksuttomia, erityisesti lapsille suunnattuja toimintapajoja. Tervetuloa museolle ja opastuksille!

Suomen maatalousmuseo Sarka
Sarka tarjoaa kävijöilleen yleisöopastuksia joka päivä koko heinäkuun ajan. Pääsylipun hinnalla päivittäiset yleisöopastukset perusnäyttelyihin lähtevät museon infon tietämiltä klo 12, opastuksen kesto noin 1 tunti. Lapsille suunnatut opastukset järjestetään joka viikko tiistaisin ja torstaisin klo 10:30 ja niiden kesto on noin 45 min.

Sarassa on myös heinäkuun ajan pidennetyt aukioloajat ja museon monipuolisesta tekemisestä voi nauttia joka päivä klo 10-18. Tervetuloa viihtymään!

Talomuseo Glims
Espoossa sijaitsevalla Glimsin talomuseolla on kesällä tarjolla opastuksia liittyen Glimsin tarinoihin ja maatilan elämään entisaikaan, sekä erityisesti lapsiperheille suunnattuja opastuksia Glimsinjoen tarinasta kertovaan toiminnalliseen näyttelyyn.

Glims tutuksi opastukset: 9.7./10.7./11.7./12.7./13.7./14.7./16.7./17.7./18.7./19.7./20.7./21.7. klo 14-14:30
Glimsillä on pitkä historia. Tervetuloa mukaan yleisöopastukselle kuuntelemaan lisää tarinoita Glimsistä ja entisajan maatilan elämästä. Opastus kestää noin puoli tuntia. Osallistuminen opastukselle museon pääsylipulla.

Kurkistus Glimsinjoen tarinaan opastukset: 12.7./19.7./26.7./2.8. klo 11-11:30
Loiskis! Pulahdus Glimsinjoen tarinaan -näyttelyssä sukelletaan joen kiehtovaan menneisyyteen ja tutustutaan ympäröivään luontoon. Lyhyellä vartin opastuksella kerromme lisää näyttelystä ja mitä kaikkea näyttelyssä voi tehdä. Toiminnallinen näyttely sopii erityisen hyvin lapsille ja leikkimielisille. Osallistuminen opastukselle museon pääsymaksulla.

Telkkämäen kaskiperinnetila
Kaskiperinnetilalla on joka lauantai mahdollisuus osallistua opastetuille retkille kaskille klo 12 alkaen. Opastuksia järjestetään 10.8. saakka. Näillä
Metsähallituksen järjestämillä retkillä suunnataan kaskiperinnetilan ja luonnonsuojelualueen kohteille, jotka ovat parhaimmillaan tähän vuodenaikaan!
– Opastuksen kesto noin on 0,5–1 h ja kävelymatkaa kertyy noin kilometri. Maasto on varsin tasaista, muttei esteetöntä.
– Retket ovat maksuttomia eikä ennakkoilmoittautumista tarvita.
– Retket lähtevät Telkkämäen kaksiperinnetilan pysäköintialueelta.

Tervetuloa nauttimaan ulkoilmasta ja oppimaan kaskeamisen historiasta Suomessa!

Weteraanimoottorikerho Wanhan Woiman perinnekeskus
Heinäkuussa opastettuja kierroksia joka viikko Kotiseutumuseolla!
Kotiseutumuseolla on mahdollista osallistua opastetuille kierroksille seuraavina päivinä:
10.7.2024 klo 17
17.7.2024 klo 17
24.7 2024 klo 17

Kotieutumuseo on auki kesällä 2024 28.7. saakka klo 12-18 keskiviikosta sunnuntaihin ja muina aikoina sopimuksen mukaan. Tervetuloa tutustumaan museoon!