touko

Lasten sunnuntai Talomuseo Glimsissä sunnuntaina 24.5.

Museo avataan jo klo 10!

klo 10 kanojen aamupala

klo 10-12 työpaja: kankaanpainantaa perunaleimasimilla

klo 10-12 työnäytös: raudantaontaa

klo 10.30 ruokintahetki kotieläinpihalla

klo 11 Maalaisolympialaiset

klo 12 Takuumiehet-lastenorkesteri esiintyy

klo 13 ruokintahetki kotieläinpihalla

klo 13-15 työpaja: huovutusta

klo 13-15 Tilkki-Vihtorin mökki avoinna. Tervetuloa tutustumaan entisajan kauppapuotiin.

klo 14-16 työpaja: kokeile lypsämistä

klo 14-16 ohjattua jousiammuntaa

Opas paikalla Glimsin vanhassa tuvassa.
Museopuodissa Lasten sunnuntain tarjouksia.

Kotieläinpihalla avoimet ovet koko päivän!

Pajupillipaja Koverossa 24.5.

Koveron perinnetilalla voi ottaa osaa pajupillipajaan 24.5. Toukokuu on parasta aikaa pajupillien tekemiseen, sillä pajun kuori irtoaa helposti. Pajupillipajaan voi osallistua kello 10-16 välillä. Koska pajupillissä käsitellään puukkoa, voi pienimmät lapset tarvita aikuisten apua.

Pajupilli on perinteisesti ollut lasten ja paimenten soitin Pajupillillä on Suomessa pitkät perinteet. Pajupillin arvellaan kulkeutuneen Suomeen vasarakirveskulttuurin mukana jo 2500 ennen ajanlaskun alkua. Pajun ohella pilliin on käytetty myös leppää, haapaa, pihlajaa ja koivua.

Pilliä on voitu käyttää pyypillin tapaan metsällä. Metsästyksessä on tietynlaiset pillinsä myös teerelle, metsolle, ketulle ja jänikselle. Yleisemmin pillillä on kuitenkin soiteltu paimenessa ja vapaa-ajalla huvin vuoksi. Onpahan pajupillin soitannan uskottu myös nostattavan tuulta nautapaarmojen karkottamiseksi.

Etelä-Karjalassa sanottiin pilliä tehdessä näin: ”Soi, soi soropilli, jos et soi niin soraja taikka seppä tulloo sirpin kanssa, leikkaa sulta pään poikki.”

Kesän aikana Koverossa on myös muita pajoja lapsille ja lapsenmielisille, joissa puuhastellaan luonnon- ja kierrätysmateriaalien parissa. Kaikki puuhapajat ovat maksuttomia eikä ennakkoilmoittautumista tarvita.

touko

Korteniemen perinnetilan leivontapäivä 23.5.

Kansallispuistopäivän kunniaksi 23.5.2015 klo 11 – 17 Korteniemen perinnetilalla leivotaan ruisleipää oman sadon Aunus-rukiista. Liki 100-vuotiaassa tiinussa säilyvä leivän juuri hapattaa taikinan vuorokaudessa. Leipomaan pääsevät kaikki halukkaat ja uunituoreesta leivästä saa maistiaisia aidon voin kera. Taikinan vaivaaminen ja leiväksi taputtelu on rentouttavaa ja ajatuksia herättävää. Leivontapäivänä selviää myös miksi ruisleivän keskellä on reikä.

Myynnissä on ruokaa, pannukahvia, kotitekoisia leivonnaisia ja etukäteen paistettuja leipiä.

Korteniemen toistasataa vuotta vanha savusauna on lämpimänä ja kylpyvalmiina puolen päivän jälkeen. Sen leppeissä löylyissä ja Liesjärven virkistävässä vedessä  sielu ja ruumis herkistyvät alkavan kesän ihmeille.

Tervetulleeksi toivottaa Korteniemen väki